대한화장품협회, 한국바이오협회, 한국의약품수출입협회등 5개 단체 공동 성명발표

대한화장품협회, 한국건강기능식품협회, 한국바이오협회, 한국의약품수출입협회, 한국제약바이오협회는 공동으로 생물유전자원의 디지털염기서열정보가 나고야의정서에 적용되는데 반대한다는 입장을 지난 8일 표명했다.

디지털염기서열정보(유전자정보)가 나고야의정서에 적용될 경우 이에 대한 접근 허가 및 이익 공유 의무가 발생된다. 현재 디지털염기서열정보는 전세계적으로 공공의 데이터로 운영되고 있으나 이에 대한 규제가 발생하는 경우 우리 산업계에 과도한 부담이 발생되어 연구개발을 저해할 우려가 있다는 판단에 따른 결정이다.

중국 등 생물유전자원이 많은 개도국들은 디지털염기서열정보를 생성하기 위해서는 물리적으로 생물유전자원에 접근해야 하므로 이 정보를 이용함으로써 발생되는 이익은 공정하게 공유되어야 한다고 주장하고 있으며, 이미 일부 나라에서는 디지털염기서열정보를 생물유전자원과 동등시하는 규정을 시행 중에 있다.

반면에, 해외 선진국에서는 디지털염기서열 정보가 나고야의정서에 포함되는 것에 대해 혁신과 이용을 저해하여 궁극적으로 생물유전자원 제공국과의 이익공유도 제한할 것이라며 반대하고 있으며, 20187월 국제적인 단체 및 지역국가별 기관 등 58개 기관에서도 공동으로 성명서를 발표하고 우려를 표하고 있는 상황이다.

현재까지 우리 산업계에서는 디지털염기서열정보에 대한 어떠한 입장도 표명한 바 없으나, 최근 해외 58개 기관이 참여하는 공동성명서에 참여하기로 결정하였고 2018116일 국내 5개 협회 참여의향서를 공동성명서의 코디네이터인 국제상공회의소(ICC)를 통해 전달하였으며 같은날 국제상공회의소로부터 공식적으로 참여 확인을 통보받았다.

이들 5개 협회가 서둘러 입장을 밝힌 배경에 대해 한 협회 관계자는 “20181117일부터 이집트에서 나고야의정서 당사국회의가 개최되어 디지털염기서열정보의 적용에 대한 논의가 진행될 예정으로, 이 회의에서 디지털염기서열정보가 포함될 경우 우리 업계에 미칠 영향이 클 수 있기 때문이라고 밝히며, “우리 정부에도 이번 당사국회의에서 반대 입장을 취해 줄 것을 요청할 예정이다라고 말했다.

앞으로, 5개 협회는 디지털염기서열정보 이외에도 특허출원시 유전자원 출처공개, 유전자가위기술(CRISPR) 이용 합성생물학 적용 등 국내 산업계에 영향을 줄 수 있는 나고야의정서 관련 주요 이슈에 공동으로 대응하고 우리 정부에 산업계 의견을 공동으로 전달할 계획이다.
 
 
디지털염기서열정보의 나고야의정서 적용에 대한 해외 58개 기관 공동성명서 내용
(영문원본 및 국문번역본)


디지털염기서열정보공유를통한생물다양성의보전과지속가능한이용을촉진하며 - 공공·민간 부문 단체, 대학․과학기관, 자료저장소 및 컬렉션 등 다양한 이해관계자들의 공동 성명서

□ 배 경(Background)
 ○ 유전자원의 보전 및 지속가능한 이용에 관여하거나 지지하고, ABS 협상에 다년간 관여하고 있는 공공부문단체, 민간부문단체, 대학 및 과학 기관, 자료저장소 및 컬렉션 등 각기 다른 영역에 있는 이해관계자들이 공동으로 성명서를 발표함.

 ○ 이해관계자들은 디지털염기서열정보(DSI)에 대한 ABS 의무가 발생할 시 미칠 수 있는 부담에 대해 우려를 표하고 있으며 생물학 연구와 과학 발전에 걸림돌이 될 것임.

□ 논의 내용(Statement of the issue)
 ○ 현재 공공부문에서 DSI에의 자유로운 접근 및 이용은 환경 보전, 기술연구 촉 진, 나아가서는 인류에 기여하는 등의 역할을 하고 있으며, 연구자들은 DSI를 수집하고 광범위하게 활용함으로써 과학의 발전에 이바지하고 생태계를 과학 적으로 이해하고 있음.

 ○ 과학의 진보와 기술의 발전은 대중적으로 자유롭게 접근 및 이용 가능한 DSI 에 크게 의존하고 있는 상황이기에 DSI의 공유를 막는 것은 연구와 혁신을 저 해하는 일이며, DSI 추적 기제를 도입하면 다운스트림 과정은 이용이 복잡해 지고 비용이 상승하며, 제품과 기술에 대한 접근성은 저하될 것임.

 ○ 이는 생물다양성의 보전과 지속가능한 이용에 대한 부정적인 효과를 나타내고, 생물다양성협약(CBD)과 나고야의정서(NP)의 목적뿐만 아니라 여러 UN지속가 능개발목표(UN SDGs)에도 반함.

□ 권고사항(Recommendations)
  성명서에 서명한 단체들은 과학기술자문보조기구(SBSTTA)가 CBD 및 NP의 목적 달성에 기여할 수 있는 DSI의 자유로운 접근과 이용의 중요성을 인지하 기를 바라며, 아래와 같이 권고함.

1. CBD와 나고야의정서의 목적을 달성하기 위해 DSI의 자유로운 전파와 이용 의 중요성을 인지할 것

2. DSI의 공유는 비금전적 이익공유의 형태임을 인지할 것

3. 생물학적 연구에서 DSI가 수집·생성·공유·이용되는 방법과 CBD 및 나고야 의정서의 목적을 초과 달성하기 위해 DSI의 자유로운 접근 및 이용의 가치 가 좀더 사실에 기반한 정보로 제공될 필요성을 인지할 것

4. 국제적으로 효과적이고 포괄적인 DSI 공유 체계를 제공하고 있는 주요 공 개적으로 접근가능한 DSI 글로벌 데이터베이스의 중요한 역할을 인지할 것

5. DSI의 접근 및 이용을 더욱 증진시킬 수 있는, 특별히 개도국의 수요에 맞 는, 역량강화를 장려할 것

6. CBD 범위에 대한 협상을 다시하기 보다 현 ABS 체제가 CBD 목적에 부합 하도록 효율적이고 국제적으로 일관된 이행에 국내외적 노력을 집중할 것

□ 정당한 사유(Justification)
  성명서에 서명한 단체들은 DSI 논의 결과가 향후 생물학적 연구 및 사회에 주는 혜택에 매우 중요한 영향을 미칠 수 있음을 강조하며, CBD 당사국들이 하기의 사항을 고려해 줄 것으로 촉구함.

1. DSI 이용에 제약이 발생하면 CBD 및 나고야의정서 목적 달성에 많은 부분 에서 걸림돌로 작용될 것임. CBD는 특히 생물다양성의 보전․보호와 지속가 능한 이용을 위한 정보의 교환을 강조하고 있으며, 공공부문에서 DSI에 대 한 자유로운 접근은 CBD의 광범위한 목표 달성에 매우 중요함.

2. DSI 이용에 있어 법률적 불투명성이나 시간적 소요 및 행정적 부담이 발생 한다면 생물학적 연구에서 DSI 이용에 냉각효과를 미치고 결국 혜택 감소로 이어질 것임. DSI에 대한 공개 및 이용은 다양한 자원, 여러 데이터베이스 및 유전자 염기서열로 부터 유전정보의 신속한 편집, 비교 및 재분석을 가 능토록 하고 있음.

3. DSI 정보 교환으로 전 세계적인 “비금전적” 이익 공유를 실현할 수 있음. 개도국 등에서도 적극 이용하고 있는 국제핵산염기서열정보제휴(INSDC)와 같은 공공 데이터뱅크 이용*에 제약이 발생하면 현재 이루어지고 있는 비금 전적 이익공유가 감소되는 결과로 이어질 위험이 있음.   *2014년부터 2016년까지 INSDC에 172개국에서 접근

4. ABS에 DSI가 적용된다면 R&D의 주요 플레이어인 대학과 공공 기관들은 심각한 타격을 받고 이들이 참여하는 국제 공동연구 등도 저해될 것임.

5. CBD 및 나고야의정서에 DSI를 포함하기 위해서는 적용범위에 대한 재협상 을 해야 함. 현재 유전자원의 정의에 대한 많은 유권 해석을 보면 만질 수 있는 물질로 되어 있고 무형의 정보는 아닌 것으로 되어 있어 이러한 정의 를 변경하기 위해서는 수년 또는 수십년이 걸릴 수 있는 바, 이것 대신에 효과적이고 실행가능한 조치를 효율적으로 이행하는 방향에 노력을 기울이 는 것이 바람직할 것임.

<서명 기관(Signatory Organizations) : 총 58개 기관>
□ 국제적 연합기관(International) : 12개 CIOPORA, CropLife International, GGBN, GIGA, GODAN, IBMA, ICC, IFPMA, IFRA, IPA, ISF, WVC

□ 지역적 연합기관(Regional) : 15개 AFSTA, AMFEP, APSA, COFALEC, ECPGR, EFFCA, EFG, EFPIA, ESA, ETA, EUCARPIA, EUSFI, FEFANA, LABIP, SAA

□ 국가별 기관(National) : 31개 ABIAM, AIBS, ASM, ANOVE, AIS, GPBA, BIO, CBG, DIB, GSEPS, GAPB, GigaDB, GigaScience, HollandBio, IPK, JBA, JEA, JPMA, NSCA, PCPC, Plantum, PSA, Science Industries Switzerland, SIMB, SPNHC, UCCGC, KU Leuven, USDE JGI PSPUAC, US CCN, VBio, VIVB대한화장품협회, 한국건강기능식품협회, 한국바이오협회, 한국의약품수출입협회, 한국제약바이오협회는 공동으로 생물유전자원의 디지털염기서열정보가 나고야의정서에 적용되는데 반대한다는 입장을 지난 8일 표명했다.

디지털염기서열정보(유전자정보)가 나고야의정서에 적용될 경우 이에 대한 접근 허가 및 이익 공유 의무가 발생된다. 현재 디지털염기서열정보는 전세계적으로 공공의 데이터로 운영되고 있으나 이에 대한 규제가 발생하는 경우 우리 산업계에 과도한 부담이 발생되어 연구개발을 저해할 우려가 있다는 판단에 따른 결정이다.

중국 등 생물유전자원이 많은 개도국들은 디지털염기서열정보를 생성하기 위해서는 물리적으로 생물유전자원에 접근해야 하므로 이 정보를 이용함으로써 발생되는 이익은 공정하게 공유되어야 한다고 주장하고 있으며, 이미 일부 나라에서는 디지털염기서열정보를 생물유전자원과 동등시하는 규정을 시행 중에 있다.

반면에, 해외 선진국에서는 디지털염기서열 정보가 나고야의정서에 포함되는 것에 대해 혁신과 이용을 저해하여 궁극적으로 생물유전자원 제공국과의 이익공유도 제한할 것이라며 반대하고 있으며, 20187월 국제적인 단체 및 지역국가별 기관 등 58개 기관에서도 공동으로 성명서를 발표하고 우려를 표하고 있는 상황이다.

현재까지 우리 산업계에서는 디지털염기서열정보에 대한 어떠한 입장도 표명한 바 없으나, 최근 해외 58개 기관이 참여하는 공동성명서에 참여하기로 결정하였고 2018116일 국내 5개 협회 참여의향서를 공동성명서의 코디네이터인 국제상공회의소(ICC)를 통해 전달하였으며 같은날 국제상공회의소로부터 공식적으로 참여 확인을 통보받았다.

이들 5개 협회가 서둘러 입장을 밝힌 배경에 대해 한 협회 관계자는 “20181117일부터 이집트에서 나고야의정서 당사국회의가 개최되어 디지털염기서열정보의 적용에 대한 논의가 진행될 예정으로, 이 회의에서 디지털염기서열정보가 포함될 경우 우리 업계에 미칠 영향이 클 수 있기 때문이라고 밝히며, “우리 정부에도 이번 당사국회의에서 반대 입장을 취해 줄 것을 요청할 예정이다라고 말했다.

앞으로, 5개 협회는 디지털염기서열정보 이외에도 특허출원시 유전자원 출처공개, 유전자가위기술(CRISPR) 이용 합성생물학 적용 등 국내 산업계에 영향을 줄 수 있는 나고야의정서 관련 주요 이슈에 공동으로 대응하고 우리 정부에 산업계 의견을 공동으로 전달할 계획이다.
 
 
디지털염기서열정보의 나고야의정서 적용에 대한 해외 58개 기관 공동성명서 내용
(영문원본 및 국문번역본)


디지털염기서열정보공유를통한생물다양성의보전과지속가능한이용을촉진하며 - 공공·민간 부문 단체, 대학․과학기관, 자료저장소 및 컬렉션 등 다양한 이해관계자들의 공동 성명서

□ 배 경(Background)
 ○ 유전자원의 보전 및 지속가능한 이용에 관여하거나 지지하고, ABS 협상에 다년간 관여하고 있는 공공부문단체, 민간부문단체, 대학 및 과학 기관, 자료저장소 및 컬렉션 등 각기 다른 영역에 있는 이해관계자들이 공동으로 성명서를 발표함.

 ○ 이해관계자들은 디지털염기서열정보(DSI)에 대한 ABS 의무가 발생할 시 미칠 수 있는 부담에 대해 우려를 표하고 있으며 생물학 연구와 과학 발전에 걸림돌이 될 것임.

□ 논의 내용(Statement of the issue)
 ○ 현재 공공부문에서 DSI에의 자유로운 접근 및 이용은 환경 보전, 기술연구 촉 진, 나아가서는 인류에 기여하는 등의 역할을 하고 있으며, 연구자들은 DSI를 수집하고 광범위하게 활용함으로써 과학의 발전에 이바지하고 생태계를 과학 적으로 이해하고 있음.

 ○ 과학의 진보와 기술의 발전은 대중적으로 자유롭게 접근 및 이용 가능한 DSI 에 크게 의존하고 있는 상황이기에 DSI의 공유를 막는 것은 연구와 혁신을 저 해하는 일이며, DSI 추적 기제를 도입하면 다운스트림 과정은 이용이 복잡해 지고 비용이 상승하며, 제품과 기술에 대한 접근성은 저하될 것임.

 ○ 이는 생물다양성의 보전과 지속가능한 이용에 대한 부정적인 효과를 나타내고, 생물다양성협약(CBD)과 나고야의정서(NP)의 목적뿐만 아니라 여러 UN지속가 능개발목표(UN SDGs)에도 반함.

□ 권고사항(Recommendations)
  성명서에 서명한 단체들은 과학기술자문보조기구(SBSTTA)가 CBD 및 NP의 목적 달성에 기여할 수 있는 DSI의 자유로운 접근과 이용의 중요성을 인지하 기를 바라며, 아래와 같이 권고함.

1. CBD와 나고야의정서의 목적을 달성하기 위해 DSI의 자유로운 전파와 이용 의 중요성을 인지할 것

2. DSI의 공유는 비금전적 이익공유의 형태임을 인지할 것

3. 생물학적 연구에서 DSI가 수집·생성·공유·이용되는 방법과 CBD 및 나고야 의정서의 목적을 초과 달성하기 위해 DSI의 자유로운 접근 및 이용의 가치 가 좀더 사실에 기반한 정보로 제공될 필요성을 인지할 것

4. 국제적으로 효과적이고 포괄적인 DSI 공유 체계를 제공하고 있는 주요 공 개적으로 접근가능한 DSI 글로벌 데이터베이스의 중요한 역할을 인지할 것

5. DSI의 접근 및 이용을 더욱 증진시킬 수 있는, 특별히 개도국의 수요에 맞 는, 역량강화를 장려할 것

6. CBD 범위에 대한 협상을 다시하기 보다 현 ABS 체제가 CBD 목적에 부합 하도록 효율적이고 국제적으로 일관된 이행에 국내외적 노력을 집중할 것

□ 정당한 사유(Justification)
  성명서에 서명한 단체들은 DSI 논의 결과가 향후 생물학적 연구 및 사회에 주는 혜택에 매우 중요한 영향을 미칠 수 있음을 강조하며, CBD 당사국들이 하기의 사항을 고려해 줄 것으로 촉구함.

1. DSI 이용에 제약이 발생하면 CBD 및 나고야의정서 목적 달성에 많은 부분 에서 걸림돌로 작용될 것임. CBD는 특히 생물다양성의 보전․보호와 지속가 능한 이용을 위한 정보의 교환을 강조하고 있으며, 공공부문에서 DSI에 대 한 자유로운 접근은 CBD의 광범위한 목표 달성에 매우 중요함.

2. DSI 이용에 있어 법률적 불투명성이나 시간적 소요 및 행정적 부담이 발생 한다면 생물학적 연구에서 DSI 이용에 냉각효과를 미치고 결국 혜택 감소로 이어질 것임. DSI에 대한 공개 및 이용은 다양한 자원, 여러 데이터베이스 및 유전자 염기서열로 부터 유전정보의 신속한 편집, 비교 및 재분석을 가 능토록 하고 있음.

3. DSI 정보 교환으로 전 세계적인 “비금전적” 이익 공유를 실현할 수 있음. 개도국 등에서도 적극 이용하고 있는 국제핵산염기서열정보제휴(INSDC)와 같은 공공 데이터뱅크 이용*에 제약이 발생하면 현재 이루어지고 있는 비금 전적 이익공유가 감소되는 결과로 이어질 위험이 있음.   *2014년부터 2016년까지 INSDC에 172개국에서 접근

4. ABS에 DSI가 적용된다면 R&D의 주요 플레이어인 대학과 공공 기관들은 심각한 타격을 받고 이들이 참여하는 국제 공동연구 등도 저해될 것임.

5. CBD 및 나고야의정서에 DSI를 포함하기 위해서는 적용범위에 대한 재협상 을 해야 함. 현재 유전자원의 정의에 대한 많은 유권 해석을 보면 만질 수 있는 물질로 되어 있고 무형의 정보는 아닌 것으로 되어 있어 이러한 정의 를 변경하기 위해서는 수년 또는 수십년이 걸릴 수 있는 바, 이것 대신에 효과적이고 실행가능한 조치를 효율적으로 이행하는 방향에 노력을 기울이 는 것이 바람직할 것임.

<서명 기관(Signatory Organizations) : 총 58개 기관>
□ 국제적 연합기관(International) : 12개 CIOPORA, CropLife International, GGBN, GIGA, GODAN, IBMA, ICC, IFPMA, IFRA, IPA, ISF, WVC

□ 지역적 연합기관(Regional) : 15개 AFSTA, AMFEP, APSA, COFALEC, ECPGR, EFFCA, EFG, EFPIA, ESA, ETA, EUCARPIA, EUSFI, FEFANA, LABIP, SAA

□ 국가별 기관(National) : 31개 ABIAM, AIBS, ASM, ANOVE, AIS, GPBA, BIO, CBG, DIB, GSEPS, GAPB, GigaDB, GigaScience, HollandBio, IPK, JBA, JEA, JPMA, NSCA, PCPC, Plantum, PSA, Science Industries Switzerland, SIMB, SPNHC, UCCGC, KU Leuven, USDE JGI PSPUAC, US CCN, VBio, VIVB

 

 

Promoting sustainable use and conservation of biodiversity through open exchange of Digital Sequence Information 

Joint statement by public and private sector organisations, academic and scientific institutions, data repositories and collections representing a broad range of stakeholders 
 

Background
The public and private sector organisations, academic and scientific institutions, data repositories and collections underwriting this statement represent stakeholders who are actively engaged in or support the conservation and/or sustainable use of genetic resources to unlock their potential for society in different domains.  
Most have also been active and collaborative participants in negotiations related to Access and Benefit Sharing (ABS) for many years, providing expertise and insights on the systems and practices which could best support effective ABS related to genetic resources.


They are closely monitoring the activities pursuant to the decisions at the Conference of the Parties of the CBD (Decision XIII/16) and the Nagoya Protocol (NP) (Decision NP-2/14) to “consider any potential implications of the use of digital sequence information (DSI) on genetic resources for the first three objectives of the CBD and the objective of the NP”. They have also taken note of the report of the AHTEG in which some experts from these organisations have directly participated.

As key stakeholders, the signatory organisations are vigilant about the potentially harmful effect of inappropriate or overly burdensome regulation of genetic resources. They are therefore greatly concerned about proposals to apply ABS obligations to DSI. Such obligations would place additional hurdles on biological research – with potentially negative consequences for the advancement of science and the huge societal value this generates, as well as for achieving the three objectives of the CBD.  

Statement of the issue
The unencumbered access to and use of DSI now in the public domain benefits countries at all levels of development – it supports conservation, fosters research into technological solutions to tackle societal challenges, and benefits the population as a whole. Researchers collect and extensively use DSI to advance science and scientific understanding of biological systems. The rate of scientific advancement and technological development is heavily dependent on unencumbered access to and use of publicly available DSI. Barriers to the sharing and use of DSI would discourage innovation and scientific research. Extensive tracking and tracing mechanisms would be needed – if they were even possible – ultimately making downstream uses more complex and costly, and products and technologies less accessible. The net effect on conservation and sustainable use of biodiversity could be negative and in contradiction with the objectives of the CBD and the NP, as well as with several of the UN Sustainable Development Goals.  

Recommendations
 
The signatory organisations recommend that the Subsidiary Body on Scientific, Technical and Technological Advice (SBSTTA) recognise the importance of the continued ready access to and use of DSI for advancing research and development that will help achieve the objectives of the CBD and the NP. Such a recommendation should: 
 
1. Acknowledge the importance of unencumbered dissemination and use of DSI, including for fulfilling the objectives of the CBD and the NP.
 
2. Explicitly recognise that the open sharing of DSI represents a form of non-monetary benefit sharing. 
 
3. Recognise the need for more fact-based information on how DSI is collected, generated, shared and used in biological research, as well as on the value which the unencumbered access and use of DSI represents for furthering the objectives of the CBD and the NP. Such value is created by, for instance, facilitating biological research, taxonomic studies to deepen the understanding of biodiversity, and international research collaboration. The submissions by a wide variety of stakeholders already provide examples in this regard. 
 
4. Acknowledge the important role of major publicly accessible global databases holding DSI in providing an effective and inclusive system for sharing DSI globally.
 
5. Encourage capacity building to further enhance access to and use of DSI, in particular by developing countries and with a focus on their needs.
 
6. Recommend that international and national efforts should be focused on the effective and internationally coherent implementation of the current ABS framework to realise CBD objectives, instead of on reopening negotiations on the scope of the CBD.


Justification
 
The signatory organisations wish to emphasise that the outcome of the discussion on DSI will have a very important impact on the future of biological research and its benefits for society, and urge CBD Parties to take the following into consideration:
 
1. As noted above, DSI is a critical tool in the conservation and sustainable use of genetic resources, and its use is currently leading to many societal benefits. Impeding the flow and use of information would work against research projects in several different areas, including many which contribute to the objectives of the CBD and the NP. The CBD specifically encourages the exchange of information to support conservation, protection and sustainable use of biodiversity. It is of paramount importance that DSI now in the public domain continues to remain freely accessible to achieve the broader aims of the CBD.  


2. Making the sharing of DSI more legally uncertain, time-consuming, administratively burdensome and costly by regulating its use will have a chilling effect on the use of DSI in biological research, and consequently lead to less benefits. All countries rely on and benefit from unencumbered access and exchange of DSI to deal with key societal issues, like human, animal and plant health, food security and the environment. There is currently a wellestablished and functioning international framework supporting the open exchange of DSI, consistent with established principles of ethical and responsible scientific research that are foundational for the advancement of science. Open exchange is especially important for DSI, whose unencumbered use allows the swift compilation, comparison and reanalysis of genetic information from a variety of sources, across multiple databases and gene sequencs.

3. Considerable “non-monetary” benefits can be derived by all countries from the open exchange of publically available DSI. The extensive public DSI database managed by the INSDC (International Nucleotide Sequence Database Collaboration), maintained at the expense of the three host governments, is freely accessible to researchers in all countries; and was accessed by 172 countries from all regions between 2014 and 20163. Open exchange of DSI is also necessary for international research collaborations, which not only allow the pooling of expertise and resources to resolve problems of global or regional relevance, but are also essential vehicles for capacity building and the exchange of knowledge and expertise. Countries also benefit from the technologies and products resulting from research supported by open exchange of DSI, wherever this research takes place. Widespread regulation of DSI is likely to result in a dramatic reduction in information being made available in public databanks. There is therefore a danger that the significant non-monetary benefits currently being delivered to developing countries could be diminished in the process.                                                                              
 
4. Academic and public institutions, which are key players in the R&D process, will be seriously affected by ABS obligations on DSI. Such obligations would also seriously impede international collaborations in which such institutions participate.
 
5. Under the existing NP framework, benefit-sharing provisions relating to DSI can already be included by provider countries in mutually agreed terms. In order to include DSI within the scope of CBD and/or NP, contracting Parties to the CBD and the NP would have to renegotiate the scope of the treaties. Numerous legal interpretations have confirmed that the definition of genetic resources refers to tangible material and does not include immaterial information. Negotiations to change this definition would require years, or even decades, as well as resources that would be better spent on efficient implementation of effective and workable measures that achieve the three objectives of the CBD.
Promoting sustainable use and conservation of biodiversity through open exchange of Digital Sequence Information 

Joint statement by public and private sector organisations, academic and scientific institutions, data repositories and collections representing a broad range of stakeholders 
 

Background
The public and private sector organisations, academic and scientific institutions, data repositories and collections underwriting this statement represent stakeholders who are actively engaged in or support the conservation and/or sustainable use of genetic resources to unlock their potential for society in different domains.  
Most have also been active and collaborative participants in negotiations related to Access and Benefit Sharing (ABS) for many years, providing expertise and insights on the systems and practices which could best support effective ABS related to genetic resources.


They are closely monitoring the activities pursuant to the decisions at the Conference of the Parties of the CBD (Decision XIII/16) and the Nagoya Protocol (NP) (Decision NP-2/14) to “consider any potential implications of the use of digital sequence information (DSI) on genetic resources for the first three objectives of the CBD and the objective of the NP”. They have also taken note of the report of the AHTEG in which some experts from these organisations have directly participated.

As key stakeholders, the signatory organisations are vigilant about the potentially harmful effect of inappropriate or overly burdensome regulation of genetic resources. They are therefore greatly concerned about proposals to apply ABS obligations to DSI. Such obligations would place additional hurdles on biological research – with potentially negative consequences for the advancement of science and the huge societal value this generates, as well as for achieving the three objectives of the CBD.  

Statement of the issue
The unencumbered access to and use of DSI now in the public domain benefits countries at all levels of development – it supports conservation, fosters research into technological solutions to tackle societal challenges, and benefits the population as a whole. Researchers collect and extensively use DSI to advance science and scientific understanding of biological systems. The rate of scientific advancement and technological development is heavily dependent on unencumbered access to and use of publicly available DSI. Barriers to the sharing and use of DSI would discourage innovation and scientific research. Extensive tracking and tracing mechanisms would be needed – if they were even possible – ultimately making downstream uses more complex and costly, and products and technologies less accessible. The net effect on conservation and sustainable use of biodiversity could be negative and in contradiction with the objectives of the CBD and the NP, as well as with several of the UN Sustainable Development Goals.  

Recommendations
 
The signatory organisations recommend that the Subsidiary Body on Scientific, Technical and Technological Advice (SBSTTA) recognise the importance of the continued ready access to and use of DSI for advancing research and development that will help achieve the objectives of the CBD and the NP. Such a recommendation should: 
 
1. Acknowledge the importance of unencumbered dissemination and use of DSI, including for fulfilling the objectives of the CBD and the NP.
 
2. Explicitly recognise that the open sharing of DSI represents a form of non-monetary benefit sharing. 
 
3. Recognise the need for more fact-based information on how DSI is collected, generated, shared and used in biological research, as well as on the value which the unencumbered access and use of DSI represents for furthering the objectives of the CBD and the NP. Such value is created by, for instance, facilitating biological research, taxonomic studies to deepen the understanding of biodiversity, and international research collaboration. The submissions by a wide variety of stakeholders already provide examples in this regard. 
 
4. Acknowledge the important role of major publicly accessible global databases holding DSI in providing an effective and inclusive system for sharing DSI globally.
 
5. Encourage capacity building to further enhance access to and use of DSI, in particular by developing countries and with a focus on their needs.
 
6. Recommend that international and national efforts should be focused on the effective and internationally coherent implementation of the current ABS framework to realise CBD objectives, instead of on reopening negotiations on the scope of the CBD.


Justification
 
The signatory organisations wish to emphasise that the outcome of the discussion on DSI will have a very important impact on the future of biological research and its benefits for society, and urge CBD Parties to take the following into consideration:
 
1. As noted above, DSI is a critical tool in the conservation and sustainable use of genetic resources, and its use is currently leading to many societal benefits. Impeding the flow and use of information would work against research projects in several different areas, including many which contribute to the objectives of the CBD and the NP. The CBD specifically encourages the exchange of information to support conservation, protection and sustainable use of biodiversity. It is of paramount importance that DSI now in the public domain continues to remain freely accessible to achieve the broader aims of the CBD.  


2. Making the sharing of DSI more legally uncertain, time-consuming, administratively burdensome and costly by regulating its use will have a chilling effect on the use of DSI in biological research, and consequently lead to less benefits. All countries rely on and benefit from unencumbered access and exchange of DSI to deal with key societal issues, like human, animal and plant health, food security and the environment. There is currently a wellestablished and functioning international framework supporting the open exchange of DSI, consistent with established principles of ethical and responsible scientific research that are foundational for the advancement of science. Open exchange is especially important for DSI, whose unencumbered use allows the swift compilation, comparison and reanalysis of genetic information from a variety of sources, across multiple databases and gene sequencs.

3. Considerable “non-monetary” benefits can be derived by all countries from the open exchange of publically available DSI. The extensive public DSI database managed by the INSDC (International Nucleotide Sequence Database Collaboration), maintained at the expense of the three host governments, is freely accessible to researchers in all countries; and was accessed by 172 countries from all regions between 2014 and 20163. Open exchange of DSI is also necessary for international research collaborations, which not only allow the pooling of expertise and resources to resolve problems of global or regional relevance, but are also essential vehicles for capacity building and the exchange of knowledge and expertise. Countries also benefit from the technologies and products resulting from research supported by open exchange of DSI, wherever this research takes place. Widespread regulation of DSI is likely to result in a dramatic reduction in information being made available in public databanks. There is therefore a danger that the significant non-monetary benefits currently being delivered to developing countries could be diminished in the process.                                                                              
 
4. Academic and public institutions, which are key players in the R&D process, will be seriously affected by ABS obligations on DSI. Such obligations would also seriously impede international collaborations in which such institutions participate.
 
5. Under the existing NP framework, benefit-sharing provisions relating to DSI can already be included by provider countries in mutually agreed terms. In order to include DSI within the scope of CBD and/or NP, contracting Parties to the CBD and the NP would have to renegotiate the scope of the treaties. Numerous legal interpretations have confirmed that the definition of genetic resources refers to tangible material and does not include immaterial information. Negotiations to change this definition would require years, or even decades, as well as resources that would be better spent on efficient implementation of effective and workable measures that achieve the three objectives of the CBD.

 

저작권자 © THE K BEAUTY SCIENCE 무단전재 및 재배포 금지